my sweaty palms.

Sunday, February 1, 2009

hari ini aku banyak berfikir secara rawak.

tadi di gerabak keretapi sewaktu di Boon Lay,
aku ternampak seorang lelaki berbangsa Cina berlari dengan semangat untuk menyelit masuk ke keretapi yang hampir tutup pintunya.
dia tidak berjaya.
malahan, badannya sudah setengah masuk ke dalam keretapi tersebut.
untuk menutup malu, dia mula memaki-hamun keretapi itu.

macamlah keretapi itu faham percakapannya.
aku rasa, kalau boleh menjawab, memang sudah lama keretapi itu maki balik.

buah fikiran #1:

bayangkan kalau badan akulah yang setengah masuk ke dalam keretapi itu.
hmmm.
aku rasa aku akan keluar dari stesen keretapi itu.
naik bas lagi selamat.

sesudah aku berebut tempat duduk dengan seorang nyonya kiasu nak mampus,
aku pun menyumbat telinga dengan earphones psp aku.
aku mula berkhayal.
namun, seperti biasa, lamunanku terhenti dengan mendadak.
seorang lelaki muda hilang imbangan ketika berjalan dalam kabin itu.
dia pun bengap juga.
dia berjalan apabila keretapi itu mula bergerak juga.
dah begitu tak apa,
nak step terror - dia tak pegang pun palang besi.

sekali dia jatuh.
bukan di lantai.
tetapi terpeluk seorang nyonya yang sedang duduk di hadapanku.
sudah jatuh tak apa, tak boleh bangun pula.

untuk menutup malu, dia pun angkat kaki ke kabin yang lagi satu.
aku rasa aku terbahak sekejap melihat gelagatnya.

buah fikiran #2:

kalaulah aku yang jatuh,
aku akan ketawa dahulu.
baharu aku buat kawan dengan nyonya itu.

sesuatu berlaku tadi ketika aku sedang melungsuri Internet.
aku enggan beritahu apa yang berlaku,
tetapi dalam kepala otak aku ini ada soalan:
lelaki semuanya samakah?

buah fikiran #3:

kalau semuanya sama,
matilah aku tak kahwin.
aku sudah boleh mula berfikir tentang pengambilan anak angkat.
ala-ala Angelina Jolie.

Syahril telah pun berangkat ke Brunei.
mungkin untuk masa dua minggu ini,
cukup untuk dia dan aku berfikir tentang perhubungan kita.
hmmm.

buah fikiran #4:

aku rasa senang sekali kalau ada perselisihan faham dengannya.
dia akan bertanya kepadaku dengan cara yang baik,
yang membuatku tersentak sejenak.
dalam bahasa Inggeris, "we end up talking instead of fighting."

lagi lapan belas hari.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home